Zaledwie po tygodniu od otwarcia ofert Urząd Miejski Wrocławia wybrał przewoźnika, który zapewni obsługę linii autobusowych w zachodniej części miasta i aglomeracji. Pasażerowie nowymi autobusami mogliby pojechać w pierwszej połowie 2027 roku.
Wiosną tego roku wrocławski magistrat ogłosił wspomniany przetarg autobusowy. Gdyby wszystko poszło według pierwotnego planu, to otwarcie ofert nastąpiłoby w przedostatnim tygodniu kwietnia. Tak się jednak nie stało. Liczne pytania zainteresowanych firm oraz odwołanie Mobilisu, Relobusa oraz BP Tour Regio spowodowały spore opóźnienie.
Nowy przewoźnik miejsko-aglomeracyjny. Na przewozy blisko 371 mln złOstatecznie otwarcie ofert nastąpiło 27 października. Co ciekawe, udziału w postępowaniu nie wzięły trzy wyżej wymienione firmy przewozowe. Po analizie ofert, która trwała zaledwie tydzień Urząd Miejski Wrocławia wybrał przewoźnika, który przez najbliższych sześć lat będzie wykonywał kursy na zlecenie miasta. To konsorcjum Przedsiębiorstwa Transportowego Kłosok (lider) i Juratrans, które zaproponowało kwotę 331,9 mln złotych. UMW przeznaczył na to zadanie 370,7 mln zł.
Fot. Daniel Siwak | Kłosok i Jutrans zastąpią w 2027 roku Dolnośląskie Linie Autobusowe
Warto w tym miejscu zaznaczyć, że nie była to najtańsza oferta. Tą złożyło konsorcjum Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Gostyninie (lider) i Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Skierniewicach – z kwotą 315,3 mln zł. Jak wynika z dokumentacji przetargowej została ona jako trzecia w kolejności. Teraz – jeżeli nie będzie odwołań – będzie można podpisać umowę. Może to nastąpić za kilka tygodni.
Z jakich pojazdów skorzystają wrocławscy pasażerowie? 31 autobusów, wyprodukowanych nie wcześniej niż 1,5 miesiąca przed rozpoczęciem kontraktu, to liczba jaka musi trafić do Wrocławia. W szczegółach wygląda to tak, że 5 pojazdów to klasa midi, 26 pojazdów to klasa maxi. Przy czym 6 z tej drugiej puli musi posiadać napęd zeroemisyjny – elektryczny lub wodorowy. Z informacji wrocławskiego magistratu wynika, że Kłosok i Jutrans zaproponowali autobusy MAN EfficientHybrid oraz Mercedes-Benz eCitaro.
Wszystkie zakupione pojazdy będą fabrycznie nowe, w pełni klimatyzowane i niskopodłogowe. We wszystkich będzie można doładować np. Telefon czy tablet przez USB oraz skorzystać z ogólnodostępnego Wi-Fi. Będą posiadały udogodnienia dla pasażerów z niepełnosprawnościami i o ograniczonej mobilności. Zwiększona zostanie liczba miejsc dostępnych dla pasażerów poruszających się na wózku. Każdy nowy autobus będzie wyposażony także w defibrylatory AED.
W autobusach nie zabraknie nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej. Będzie też innowacyjny system zliczenia pasażerów, który - jak informuje Urząd Miejski Wrocławia - poza standardowym zliczaniem pasażerów wsiadających i wysiadających, rozpozna czy do autobusu wsiadł pasażer z rowerem czy też rodzic z wózkiem dziecięcym.
Sześć lat kontraktu dla nowego przewoźnika we Wrocławiu Wybrany operator będzie miał maksymalnie 14 miesięcy od dnia podpisania umowy na dostarczenie wymaganej liczby pojazdów oraz rozpoczęcie świadczenia usług przewozu pasażerów. Umowa zostanie podpisana na 6 lat, a 14,5 mln wozokilometrów to z kolei praca przewozowa została określona dla całego kontraktu. Przy czym ich roczna liczba nie może być większa niż 2,23 mln wozokm. Urząd Miejski Wrocławia ma także prawo do skorzystania z tzw. prawa opcji obejmującej do 7,6 proc łącznej przewidywanej wielkości pracy przewozowej.
Materiały Urzędu Miejskiego Wrocławia | Przetarg obejmuje większość linii kursujących z pętli Leśnica
Nowy przewoźnik będzie musiał być przygotowany także do realizacji dodatkowych zadań, czyli obsługi specjalnych linii autobusowych, o ile zostaną uruchomione w trakcie realizacji sześcioletniej umowy. Pośród nich są linie kursujące w czasie imprez, koncertów czy meczów oraz linie zastępcze za tramwaje. Te mają być zlecane według bieżących potrzeb.